Kategori İK & Yönetim

Bu iki kişinin birlikte yazdığı ilk İK blog yazısı olabilir. Aynı bakış açısına ve farklı deneyimlere sahip iki kişi bir konu hakkında nasıl ortak bir blog yazısı yazar? Bu bir tür füzyon veya Co-authoring sayılabilir. Yazı aşağıdaki tweetlerle ortaya çıktı. Sonrasında Ahmet Eryılmaz bir blog yazısı yazıp gönderdi ve bende yazıyı burada tamamlayacağım. Konumuz: Vizyon

Vizyonun kökeni için iki iddia var. Birisi kolay. Düpedüz Latince, visionem = görmek demek. Öteki daha ilginç: PIE (Proto-Indo-European) kökenli ‘weid’, yani ‘to wise up’ (yolunu göstermek, bilmesini sağlamak). Aynı anlamla bir sürü dile girmiş. Mesela Yunanca oida, İsveççe witan, Rusca videt. TDK, sağgörü, mecazi olarak da ileri görüş diyor. TDK istediği kadar yok saysın, vizyon çokça ‘durugörü’nün karşılığı olarak da kullanılır. Yani hayal gücüyle görmek. İşte benim iş hayatında en sevdiğim de budur.

VİZYON:HAYAL GÜCÜ İLE GÖRMEK

Cümle içinde kullanalım: Bir şirket, vizyonunu veri analizlerine ve raporlara bağlamışsa çıplak gözle görebildiği kadar uzağı görmeye çalışıyordur. Hatta o gözler uzağa bakmak için oldukça kısılmıştır ve aslında görmüyordur. Şirket vizyonunu aynı zamanda hayal gücüne dayandırıyorsa, gerçekten bir vizyona sahiptir ve kör değildir. Hayal gücü şirkete değil çalışanlara/yöneticiye ait olur. O yüzden şirkette hayal gücü olan yaratıcı çalışanlara ve liderlere ihtiyaç vardır. Bu kişiler ise bulunması ve şirkette tutundurulması zor kişilerdir. Matsushita (Panasonic)’in uydu teknolojisine girmesi vizyondur. Sir Paul Girolami’nin, 90’larda, geleceğin muhtemel hastalıklarına göre Glaxo’nun ilaç araştırmalarını yönlendirmesi vizyondur. Steve Jobs’un tablet hayali vizyondur. Doğuş’un yeme içme sektörüne girmesi -bir bakıma- vizyondur. Tata’nın Nano modeli vizyondur. Giyilebilir teknoloji vizyondur. Ama asıl işi bu olmayanların şu anda inşaat sektörüne girmesi vizyon değildir. Tümüyle yerli otomobil bastırması vizyon değildir. Üçüncü köprü vizyon değildir. Vizyon öngörü / geleceği görme / Hayal etmedir. Ortaya çıkması yüksek oranda yaratıcılık gerektirir. Şirket duvarına değil çalışanların ve müşterinin ruhuna/kalbine yazılır. Bu arada Şirket duvarına vizyon yazmayın, yazdıysanız da indirin. İlla çalışanları motive edecek bir şey yazacaksanız çalışanlarınızın çocuklarının adını yazın. Çocuklar hem geleceğimizdir hem de hayalimizdir yani en büyük vizyonumuzdur.

* Füzyon blog – Co-authoring yazıları bundan sonra da sürdürmeyi planlıyoruz.Bu bir tür ortak akıl ve işbirliği süreci şeklinde olacak bu yazılar bize de farklı bir vizyon kazandıracak kanaatindeyiz.

Ahmet Eryılmaz & Cengiz Çatalkaya

Yorum yazın

Yorum

Webmentions

  • Çalışan mı görev mi? | Cengiz Çatalkaya

    […] bir Füzyon yazısıdır. Hocam Ahmet Eryılmaz ile birlikte […]