Kategori Dijital İK

Günümüzde iş arama ve çalışan bulma yöntemleri hızla değişiyor.  Kariyer siteleri yerini sosyal ağlara bırakıyor hatta daha da ilginç olanı kariyer siteleri de sosyal medyayı kullanıyor. Peki son bir kaç yıldır sıkça dile getirdiğimiz Türkiye’de sosyal medyanın işe alıma etkisi gerçekten nedir? Bu konuda son olarak Adecco tarafından 17.272 katılımcı aday ve 1.502 insan kaynakları müdürü üzerinde 18 Mart ve 2 Haziran 2014 tarihleri arasında yürütülen bir araştırmada cevap bulunmaya çalışıldı ve Türkiye’de sosyal medya ve İşe alım arasında ilginç sonuçlara ulaşıldı.

Raporda dört konu üzerinde durulmuş: İş aramak için sosyal medya kullanımı, Sosyal medyanın arz ve talep uyumundaki etkinliği, Web itibarı ve iş arama üzerindeki etkileri, Bireysel adayların sosyal sermayesi

1. İş arama için Sosyal Medya kullanımı: İş arayanların %64’ünün sosyal medyayı iş arama amacıyla kullanıyor. Profesyonel iş arama faaliyetleri için en çok (%53) kullanılan sosyal ağ sitesi ise LinkedIn. Onu Facebook ve twitter takip ediyor. Sadece anlam veremediğim bir Xing (%8) oranı var. Hala kullanıldığını düşünmüyordum.adecco Belirli İş Arama Faaliyetleri için Sosyal Medya Kullanımı grafiği ise farklı veriler sunuyor. Dikkatimi çeken en önemli kısım ise ankete katılanların %72 sinin postansiyel işverenlerin online sosyal medya sayfalarının araştırıyor olması.

adecco1

Burada iş aramayanların da bu sayfaları izlediğini düşünürsek sosyal medya şirket sayfaları ilk sıraya yerleşiyor. Yani şirket sosyal medyada herhangi bir sayfaya/hesaba sahip değilse potansiyel olma vasfını büyük bir oranda yitirmiş oluyor. O yüzden Facebook kariyer sayfaları ve LinkedIn şirket sayfaları şirketler için çok büyük değere sahip. Şirketler sosyal medya sa

2. Sosyal medyanın arz ve talep uyumundaki etkinliği: İş arayan kişilerin %65’i sosyal medyayı CV’lerini yaymak için kullanırken, %53’üyle en az bir kere işe alacak kişi tarafından iletişime geçilmiş ve %17’si de sonunda iş teklifi almış. Sosyal medyanın CV yaymak için kullanımı 34-49 yaş aralığında daha yaygın (%74) çıkmış. Bu veri oldukça ilginç. Çünkü Sosyal medya denince bu güne kadar sadece Y kuşağı akla geliyordu. Oysa görüyoruz ki asıl talep X kuşağına doğru görünüyor. Yani sosyal medyayı aslında X kuşağı daha çok iş bulmak amaçlı kullanıyor ve muhtemelen yönetici pozisyonu için X’ler daha popülerler.

adecco2

Şirketlerin Sosyal Medya Sayfalarının Etkileyicilik Endeksi’nde ise etkileyici bilgiler var. İş arayanlar, şirket profillerinde gösterilen farklı unsurların arasında et etkileyici olanın iş ilanları (etkileyicilik endeksi 0,70) olduğunu düşünülüyormuş. Bunu şirket tarafından paylaşılan içerikler (0,63) takip ediyormuş. Sosyal ağ siteleri arasında etkinlik endeksiyle LinkedIn arz ve talep uyuşmasını sağlayan en etkili platform olarak görülüyor. Bu oranda üst grafikteki X kuşağı etkisinin güçlü olduğunu düşünüyorum.

Aşağıdaki grafiğin en önemli verisi ise şirket sosyal medya profillerinin genellikle Türk iş arayanlar tarafından ilişki kurma kanalı olmaktan çok bilgi veren panolar gibi algılandığı gerçeği. Yani sosyal medya mantığı ile değil ilan panosu mantığı ile yönetiliyormuş.

adecco3

Bunda şirket sayfalarının şirketçe içselleştirilememiş ve kendi çalışanlarına bile ulaşamamış olduklarını düşünüyorum. Özellikle sadece ajanslara bırakılan sayfalar maalesef tam da bu şekilde, yani sosyal medyaya uygun çift taraflı iletişimi tam sağlayamıyorlar.  

3. Web İtibarı ve Bunun İş Aramaya Etkisi: Türkiye’deki adayların web profillerinde bulunan unsurlar profesyonel deneyim(0,74) ve kişisel bilgiler iken (0,72), kontak sayısı, başka kişiler tarafından paylaşılan referanslar ve yorumlar nispeten daha azmış. İşe İK’cıların önem verdiği profesyonel ödüller ve dereceler adaylar tarafından göz ardı edilmiş. Bunun haricinde profillerinde başarılar ve projelerin de çok vurgulanmadığını düşünüyorum.

4- Bireysel adayların sosyal sermayesi: En zengin networkü olan adaylar genellikle sosyal medyayı iş arama aktiviteleriyle ilgili olarak daha sık kullanıyorlarmış işverenler bunlarla daha fazla iletişime geçiyor ve bu kişiler iş teklifi almaya daha yatkın oluyorlarmış. Bu da entegre olan ve hem offline hem de online ağlardan faydalanan ve daha zengin networkü olan kullanıcıların iş bulma şanslarının daha yüksek olduğunu gösteriyormuş. Networking!

Son olarak Türkiye’deki sosyal ağ kullanım oranlarına göz atılmış.Burada en çok kullanılan sosyal ağların sırayla Facebook, Twitter, Google plus ve LinkedIn olduğunu görüyoruz. İş aramak için ise Linkedın ilk sırada Facebook ise ikinci sırada yer alıyor.

adecco6

Facebook’un kariyer sayfaları ve son günlerde adından sıkça söz edilen Facebook at Work girişimi ise daha çok kullanıcı bende o zaman iş aramak için de beni kullansınlar mantığına vurgu yapıyor. Yani ilerleyen süreçte Facebook’ta %30 u LinkedIn’den almaya çalışacak gibi görünüyor.

Sonuç olarak bu tarz araştırmaların yapılması veri oluşturulması açısından büyük önem taşıyor. İş arayan kısmında 369 kişi ile görüşme yaptığı belirtilse de ( Genele göre küçük bir sayı) bu araştırmalar Sosyal medya ve işe alım konusunun daha da önem kazandığını gösteriyor. Araştırmada çok önemli olan üç nokta ise şunlar

1. İş arayanlar şirketlerin sosyal medya hesaplarını takip ediyorlar ve şirketi tanımak için sosyal medya hesaplarına bakıp takip ediyorlar. Yani sosyal ağlardaki işveren hesapları işveren markası açısından değer taşıyor ve şirketler bu hesapların bir pano olmaktan kurtarıp daha iletişim odaklı ve gerçek amacına uygun kullanmalı.

2. X kuşağı sosyal medyayı iş amaçlı Y kuşağından daha çok kullanıyor. Ama X kuşağı ağırlıklı olarak iş amaçlı olarak da LinkedIn’i kullanıyor.

3.  İş arayanların %64’ü  sosyal medyayı iş aramak amacıyla kullanıyor. Bu oran ilerleyen yıllarda yükselecek ve bu oran bile şu an için yüksek bir oran.

Araştırmanın Türkiye raporuna  buradan, Global raporuna ise buradan ulaşabilirsiniz.

Global raporda çok daha farklı veri ve grafikler de göreceksiniz. Özellikle işe alımcılar ve iş arayanların sosyal medyada farklı şeylere dikkat etmeleri konusu çok önemli. O yüzden Global raporlara ve grafiklere de mutlaka göz atmanızı önereceğim.

 

Yorum yazın

Yorum