Kategori İşveren Markası

İş hayatında çalışanlar tarafından en çok aranan şey mutluluktur. Şirket Ceo’larınca aranan şey ise çalışmaktır. İkisinin yan yana pek gelemeyeceği düşünülür. O yüzden çoğu çalışan mutluluk hayallerini emekliliklerine saklarlar.Bu durumun tersini kanıtlayan Zappos gibi şirketler de var. Zappos, internet üzerinden 3 milyon çeşit ayakkabı, giyim ve aksesuar satan bir e-ticaret mağazası.  Müşterilerinin büyük kısmını kadınlar oluşturuyor.   Aslında çok sayıda e-ticaret şirketi var. Peki Zappos’u diğerlerinden ne ayırıyor? Zappos = Müşteri memnuniyeti…

Zappos her şeyden önce müşteri memnuniyetine önem veriyor. Zappos kendini bir online alışveriş şirketi değil, mutluluk dağıtan bir şirket olarak görüyor. Tabi ki bu mutluluğu sadece müşterilerine dağıtmıyor. İşe çalışanlarından başlıyor ve Pozitif Yönetim uyguluyor

 “Bir şirket sahip olduğu çalışanlardan, ne daha iyi ne de daha kötüdür.” Ishikawa

Zappos tam da bu söze uyan bir şirket, hayatlarını müşterilerini mutlu etmeye adamış bir şirket ve şirketin bu hedefi etrafında birleşmiş çalışanlar var. Zappos hakkında Ekşi Sözlükte yazılmış bir müşteri deneyiminin bir kısmını paylaşmakta fayda var.Bakalım gerçekten de müşteri memnuniyeti var mı yoksa vizyonda donup kalmış mı!

“İki kere de telefon görüşmesi yaptım. ilkinde benim kartımdan kaynaklanan bir sorun yüzünden işlemim tamamlanamadı, bu yüzden yüz kere özür dileyip beni vip member yaptılar(?) …mail atıp “işleminizi yapan Jeffrey’den memnun kaldınız mı, hizmet sektöründe bir firmaya sahip olsanız onu işe alır mıydınız?” filan gibi mailler yolluyorlar. Almakla kalmaz, odama çağırıp iki superbowl bileti hediye ederdim… Bir de sattıkları farklı markalara ait ürünlerin çoğu için, kendi elemanlarıyla tanıtım videoları yapıyorlar ya, insan ürünü zappos’tan almayacak olsa bile illa sitesine giriyor. Çok hoş çok…”

Zappos’un Sözcülerinden Jamie Naughton‘u İnsan Kaynakları Zirvesi’nde dinleme şansım oldu. Zappos işe alım yaparken kullandığı yöntem oldukça farklı. Zappos’ta iki ayrı mülakat yapılıyor. İşe alım müdürü ve ekibi, ilk önce gerekli deneyim, teknik bilgi ve ekibe uygunluk gibi özellikleri araştırmak üzere standart mülakatları yapıyor. Daha sonra insan kaynakları bölümü sadece şirket kültüre uygunluk açısından değerlendirmek üzere ayrı bir mülakat yapıyor. Asıl amaçları adayın kişiliği. Adayın kişiliğinin Zappos’a uygun olup olmadıklarına bakıyorlar. Eğer kişiliği şirket kültürüne uygun değilse, ne kadar yetenekli olursa olsun adayı işe almıyorlar. Zappos’u diğer şirketlerden farklı kılan oluşturduğu kurum kültürü. Şirket bir oyun parkını andırıyor ve herkes gülümsüyor. Şirketi ayakta tutan bu kültürü bozmamak için, İnsan Kaynakları en çok kişinin bu kültüre uyup uymayacağına bakıyor.

İşe girişte 2000 dolar ücretle işe başlatıyorlarmış ve İki haftalık oryantasyon sürecinin sonunda yeni iş başı yapacak çalışanlarına işten hemen ayrılmaları için 2000 dolar teklif ediyorlarmış. Şimdiye kadar %3’lük bir kesim parayı almayı kabul etmiş ve ayrılmış. Bu gibi değişik yöntemlerle çalışanlarının sadakatini ölçüyorlarmış. Zappos’ta herkes işe Depo da başlıyor, sonra çağrı merkezinde çalışıyor, sonra hangi bölüm için işe alındıysa o bölüme gidiyor. Böylece büyün şirketin çalışma şeklini öğrenmiş oluyor. Zappos’ta 30 tane çalışan kulübü var. Çalışan ofisini kendi zevkine göre, istediği biçimde tasarlayabiliyor. Bunun sonucunda da oldukça renkli bir ofis ortamı oluşuyor.

Zappos’un  ilginç bir terfi sistemi var. Çalışanları her 6 ayda bir başarı alıyor ve 18 ayda bir terfi ettiriliyor. İlk 18 ay 1. evre, ikinci 18 ay 2. evre ve üçüncü 18 ay 3. başarı evresi sayılıyor. Çalışan bu 6 aylık ve 18 aylık evreleri geçtikçe ödül alıyor.Kişi sürekli eğitim alıyor ve işi öğreniyor. Öğrendikçe ücreti de artıyor. Ücret artışının en önemli şartı öğrenmek.

Zappos Ceo’suTony Hsieh’in söyleşilerinde başarılarının 3 konuya dayandığını söylüyor.

1 – Müşteri Hizmetleri (Markamızı geliştirerek ağızdan ağıza yayılmasını sağladı.

2-Kültür (Temel değerlerimizin oluşmasını sağladı)

3-  Çalışanların Eğitimi ve Gelişimi (İnsan Kaynakları Havuzumuzun oluşmasını sağladı)

Zappos her açıdan ilginç ve renkli bir şirket. Bu renkli halini müşterileri ile paylaşmaktan ise çekinmiyor. Zappos’a müşteri turları  düzenleniyor. Turlara herkes katılabiliyor. Turun, ücretsiz ve ücretli versiyonu var. Zappos sanki ticaretin Walt Disney’i. İçeride eğlenceli bir ortam oluşturmuş ve bunu müşterileriyle de paylaşarak onlarla bir gönül bağı kuruyor. Çalışanlar, içeriye girdiğinde şaşıran müşteriyi görünce, daha çok bağlanıyorlar şirketlerine.

Zappos 2009 yılında, 1.2 milyar dolara Amazon.com tarafından satın alındı. Satın alma sonucu şirket ismini Zappos olarak korudu ve hiç bir çalışan işten çıkarılmadı. Ayrıca satın alma sonrası 40 milyon dolar da şirket çalışanlarına dağıtıldı, şirketin Ceo su da değişmedi.  Zappos Ceo’su Tony Hsieh’in kendi hayatından kesitler sunduğu ve başarısının sırrını örneklerle anlattığı kitabı Mutluluk Dağıtmak Zappos’un başarısınınsırlarını anlatıyor. Bu kitabı okunacaklar listesine almayı unutmayın. Ayrıca  Tony Hsieh’in blogunu okuyabilir ve twitter hesabını takip edebilirsiniz. Oldukça aktif bir twitter kullanıcısı

Bu kadar başarıya rağmen durmayan bir şirket Zappos. Hala çalışanlarını daha mutlu etmek için çalışmaya devam ediyorlar. Tony Hsieh çalışanlarına yaptığı son duyuruda LasVegas’ta yeni bir şirket merkezi kuracağını ve buranın büyük bir kampüs şeklinde olacağını hatta çalışanların artık işe teleferikle gidebileceklerini bildirmiş. Tam bir Y kuşağı şirketi. Son olarak Tony Hsieh’in twitter hesabından paylaştığı bir video ile sonlandıralım yazıyı.  Ahenk, kültür uyum ve kuşlar… Zappos

Yararlanılan Kaynaklar: 12345

Yorum yazın

Yorum